Kırklareli Tren Garı, Osmanlı İmparatorluğu’nun en büyük tren hattı projelerinden biri olan Rumeli Demiryolları projesi kapsamında, 1910-1912 yılları arasında inşa edilmiştir. Tarihi değerliliği olan 8 adet yapıdan oluşan gar yapı topluluğu, günümüzde de “endüstriyel kültür varlığı” değerini sürdürmektedir.
Garı oluşturan yapıların tümü kagir ve beşik çatı ile örtülüdür. Açıklıklar düz atkılı ya da basık kemerli biçimdedir. Açıklıkları taş söveler çevreler. İstasyon yapısı hareketli cephesi, ilginç yan cephe pencereleri ile mimari açıdan özenle tasarlanmış bir yapı olarak özellikle ön plana çıkmaktadır. Diğer yapılar ise, daha yalın bir biçimde işlevsel amaçlı olarak tasarlanmış genel biçimleniş özellikleri itibariyle istasyon yapısı ile bir bütünlük içindedirler. İki katlı istasyon yapısı, gar yapı topluluğunun orta kısmında merkezde yer alır. Onun hemen güneyinde küçük ölçekli bir umumi tuvalet bulunur. Tuvaletin güneyinde aynı hat üzerinde tek katlı mal deposu bulunur. İstasyon yapısının kuzeyinde yine tek katlı olan gar şefinin konutu, onun yanında tek katlı ve küçük ölçekli olan dekovil odası yer alır. Bu yapının kuzeyinde, iki katlı gar şefi konutu bulunur. Demiryolu hattının kuzeye doğru son kesiminde silindir biçimli tek hacimli büyük bir su deposu bulunur. Bu depo, buharlı tren için gerekli olan bir yapı türüdür. Deponun alt kısmı yaklaşık 8m yüksekliğinde yığma taştan, üst kısmı ise günümüzde metaldendir. Su deposunun kuzeyinde zeminde demirden bir çark ve ray sistemi bulunur. Bu nokta tren çevirme yeridir. Hattın en sonunda ise iki kat yüksekliğinde üst örtüsü iki sıra beşik çatıdan oluşan tren tamir atölyesi bulunur. Bu yapının sıvası kısmen döküldüğü için kagir duvar sistemi açık bir şekilde durmaktadır. 6 sıra yontulmuş kireç taşı üzerinde üç sıra tuğla kuşaklama biçiminde bir duvar tekniği söz konusudur. Yapı özgün durumda bütünüyle sıvalı ve çatısı çeliktendir. Ancak yukarıda da belirdiği gibi bugün yapının yalnız kagir duvarları mevcudiyetini korumaktadır. Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile 81 ilde 100 günlük icraat programları çerçevesinde ihaleye açılıp Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından TOKİ’ye verilen Millet Bahçesi ihalesi sonrası projeni suyollu kanalı ve demiryolu raylarının korunması beyaz tren ve Atatürk’ün Kırklareliye gelişini simgeleyen bir anıtla desteklenmesi konusunda ilgili kurumlar, ilgili bakanlık ve Cumhurbaşkanlığı makamına başvurularımızı 7 Nisan 2022 tarihinde Kırklareli Kent Konseyi olarak yaptık. Bileşenlerimizi bilgilendirmek üzere 13 Nisan 2022 tarihinde Emek ve Demokrasi Platformunun düzenlediği toplantıya katılarak sürece İl Genel Meclisi Başkanı, Mimarlar Odası, İnşaat Mühendisleri Odasını da dahil ederek oluşturduğumuz komisyonla Kırklareli Valiliği’nden randevu talep ettik. 20 Nisan 2022’de Kırklareli Valisi Sn. Osman BİLGİN ile gerçekleştirdiğimiz toplantıda Kırklareli ili için bir sembol olan Gar Binası, önündeki demir yolu rayları ve suyolu kanalının; Birinci Balkan Savaşı’ndan başlayarak, Kurtuluş Savaşı II. Dünya Savaşına uzanan kent hafızasını simgelediği, mübadillerin anayurt topraklarına ilk ayak bastıkları yerlerden biri olması ve atalarımızın günümüze uzanan anılarıyla KIRKLARELİ halkı için kültürel kimlik taşıdığını belirttik. 1930’lu yıllarda Atatürk’ün yurtiçi seyahatlerinde kullanmış olduğu, “BEYAZ TREN” örneği ve bir lokomotif ile Atatürk’ün Beyaz Tren’den inişini hatırlayacağımız heykel ya da varolan büst ile doku bütünlüğünün korunması ve projeye uygun bir şekilde Millet Bahçesi içerisinde yer alması konusunda talebimizi ilettik. Talebimize olumlu yanıt aldık ve 25 Nisan 2022 Pazartesi günü Kırklareli Mimarlar Odası Başkanı, Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Müdürlüğü, İl Genel Meclisi Başkanı ve alt yapıdaki ayrıntıları bilen festival alanını şehrimize kazandırıldığı yıllarda Belediye Başkanı olan Sn. Cavit ÇAĞLAYAN ile birlikte Kırklareli Valisi Sn. Osman BiİLGİN ve firmanın yetkili mühendis, mimar ve teknik ekibi tarafından Millet Bahçesi şantiye alanında anlatılan proje üzerine değerlendirme yapılarak ve taleplerimizin uygunluğu konusunda sahada bir çalışma yapıldı. Projenin detaylarının anlatıldığı toplantıda; 55 dönüm alanda 32300 m2 çim alan, mevcut 587 ağaca, 783 adet ağaç ilavesi ile 1368 adet ağaç, 431 adet çalı bitkisi, 6650 adet çok yıllık çalı bitkisi, 800 m2 kapalı alan (dört bağımsız alan), 878m2 kuru havuzlu ana meydan, 822 m2 Gar binası (bahçesi Toki ile beraber yapılacak, oyun alanı kaldırıp kültür sanat alanı ve cafe/restaurant olarak İl Özel idaresi tarafından ihalesi yapılacak), 662 m2 kaykay pisti, 5000 m2 açık festival alanı, 750 m2 açık sinema alanı, 2750 m2 açık piknik alanı olarak ayrılmış olup üzerinde 1061 m koşu parkuru, bisiklet yolu, yürüyüş yolu, toplam 700 m2 lik alanda 7 adet kamelya, 14 adet gazebo, 23 adet çatılı piknik masası, 17 adet ahşap piknik masası, 19 adet oturma duvarı, 446m2’lik alanda 2 fitness, doğal taştan 3 adet çeşme, 28 adet bisiklet park elemanı, 1 adet çocuk ekipmanı yer alacak. Su deposunun kuzeyinde zeminde bulunan demirden çark muhafaza edilerek yerinde kalacak, yaklaşık 40 m’yi bulan vagon ve lokomotifin yerleştirileceği alan projede yer alacaktır.